De gemiddelde schoonheidsspecialist gelooft hier werkelijk niets van! Je geeft toch niet zomaar enkele honderden euro’s uit aan iets wat je gratis weggeeft? Dat is helemaal niet voordelig. Het lijkt eerder zonde van je zuurverdiende centen! Wij zijn er echter van overtuigd dat het meer oplevert dan dat het je kost. Zelfs in economisch lastige tijden. Waarom? Lees hieronder verder.
Marketing meerwaarde
Waardering van je klant
Je klant komt (gemiddeld) om de 6 weken bij je langs voor een behandeling. Als je dit bekijkt op jaarbasis levert dit een aardig bedrag op. Om te laten blijken dat jij je klant waardeert is een relatiegeschenkje een goed middel. De klant zal dit zeker ook waarderen.
Klantenbinding
Wanneer jij je klant een relatiegeschenkje aanbiedt is de kans groter dat deze weer bij jou terug zal komen om een behandeling te boeken. Op deze manier genereer je inkomsten voor de komende tijd. Een tevreden klant zal namelijk sneller een vervolgbehandeling boeken.
Goedkoper dan adverteren
Een gemiddelde advertentie in een lokaal blad of krantje kan zo maar honderden euro’s kosten en vaak krijg je hier maar weinig respons op. Een investering in relatiegeschenken levert je echt meer op dan die advertenties!
Makkelijke manier om je nieuwe product te introduceren
Als je als relatiegeschenkje een miniatuur cadeau geeft, kan je hiermee heel goed een nieuw product of nieuwe behandeling introduceren bij je klanten. Wanneer hun miniatuur dan leeg is en het product beviel goed, zullen ze overgaan tot aankoop van een grotere verpakking. Je verdient dan niet alleen aan de behandeling, maar ook aan de verkoop van producten.
Nog een aantal tips op een rijtje:
-Creëer een budget gedurende het jaar
Als je het het gehele jaar van iedere behandeling €0,50 of €1,00 reserveert, dan heb je aan het eind van het jaar een leuk spaarpotje opgebouwd. Op deze manier betaalt de klant eigenlijk zijn eigen relatiegeschenkje en hoef je niet een aparte investering te doen, omdat je het geld al bij elkaar hebt gespaard.
– Doe er een kortingsbon bij
Vaak is het in de periode na de feestdagen wat rustiger in de salon. Om toch ook deze maanden vol te boeken, zou je bij je relatiegeschenkje een kortingsbon kunnen doen of een aanbieding met een gratis upgrade van de behandeling die alleen geldig is voor een bepaalde (rustige) periode. Op deze manier trek je na de drukke periode ook nog klanten en vergroot je tegelijkertijd de kans dat ze bij je terug komen.
– Maak een cadeautje persoonlijk!
Klanten waarderen iets altijd net even extra als ze zien dat er tijd in is gestoken, bijvoorbeeld met een persoonlijke memo of wens van een paar woorden. Als je veel wisselende klanten heb zou je dit ook alleen bij je vaste klanten kunnen doen, als extra waardering naar de vaste klanten toe.
– Go social!
Is je agenda voor december nog een beetje leeg? Maak veel gebruik van social media! Laat bijvoorbeeld in een bericht op Facebook, Instagram of Twitter weten dat elke klant die in december een behandeling boekt, een gratis relatiegeschenkje ontvangt. Klanten zijn dol op gratis en hier komen dan vaak ook veel mensen op af.
Inspiratie:
Ginkel’s® Cosmetica biedt ieder jaar weer een uniek assortiment met voordelige cosmetica-items die heel goed als basis kunnen dienen voor je kerstgeschenkje. Denk aan leuke handcrèmes, gastenzeepjes, showergels, etc. etc. Met een leuk cadeaupapiertje of folie en lint maak je snel je cadeautjes klaar.
Laat die klanten in december maar komen!